FAKTA


DARI SEGI SYARIAH :





http://en.islamtoday.net/node/780




Assalamualaikum. 
Agama Islam tidak boleh didebatkan tapi masih ada ruang untuk dimuzakarahkan (bincang). 
Saya masih buat ID kerana beberapa sebab dan saya sikitpun tidak mengatakan Ustaz Zaharuddin salah. Ya kita hormati ilmu beliau. Tapi dalam kontek perniagaan ID saya memilih hujah yang mengatakan ianya (ID) halal dari sudut perniagaan dan konsep akad persetujuan bukan kerana ikutkan nafsu nak kaya cepat. 
Apakah hukumnya makan kedai Cina? Haram? atau Halal jika meyakini sumber dan masakannya halal. Jika was-was jangan makan jika yakin (bersandarkan hujah betul) makanlah tanpa was-was. 
Apakah rujukan kita dalam SEMUA BAB AGAMA hanya pada Ustaz Zaharuddin seorang sahaja hingga hujahnya menurup pintu perbincangan hingga hujah Ulama lain tidak boleh diguna pakai? 
Dah tanya JAWI dan lain-lain sumber? Ustaz Zaharuddin ada fakta digunakan untuk mengharamkan ID tapi adakah ID sama wujudnya seperti NAJIS MUKHALAZAH yang jelas haram hingga tidak boleh dihalalkan atau ataukah ID suatu konsep salah yang boleh dibetulkan? Misalnya mencuri itu haram tetapi ‘dibolehkan’ pada sebab-sebab tertentu. 
Saya tidak risau dengan program ID sebab ID tiada ciri-ciri Skim Cepat Kaya (Kena tambah Modal untuk income lebih tinggi), tiada Money Laudry (setakat RM100 sebulan-taktaulah), tiada deposit haram (tiada siapa kumpul/pegang bonus kita), tidak tepu ahli (pengguna internet SELURUH DUNIA sentiasa bertambah- ahli yang diterminat juga boleh join semula) 
Contoh : Kita ada IMAM GHAZALI yang mengatakan sesuatu itu HARAM. Kita juga ada IMAM HAMBALI yang mengatakan hal yang sama itu HALAL. Keduanya betul kerana berdasarkan NAS yang sah. Kedua pihak yang mengikut mereka TETAP BETUL selagi kita melakukan sesuatu itu dengan berpandukan Ulamak dan bukan suka-suka kita. 
Akhirnya saya mengutip kata-kata berikut dari blog lain. kata-kata ini bukan ditujukan kepada Ustaz Zaharudin tetapi pada orang yang suka sangat kondem apa yang orang lain buat kerana dia tak minat.

Kesimpulan 
1. Jangan mudah menjatuhkan hukum jika kita tidak tahu apa yang dibicarakan. Jangan kerana dengkikan kejayaan orang lain, lantas kita mengatakan mereka melakukan perkara haram. 
2. Hukum hakam hanya layak diputuskan atau dibicarakan oleh mereka yang layak sahaja. Bukan semua orang boleh melakukannya. 
3. Allah telah mengharamkan riba dan menghalalkan jual beli. 
4. Hukum perniagaan melalui Internet adalah harus (boleh di sisi Agama Islam), tetapi ia tetap bersyarat. 
Buat kalau yakin. Diam kalau tak pasti. 
Wallahualam.. 







BIZ INI HALAL & SAH DISISI HUKUM ISLAM KERANA:

*tidak ada unsur riba @ interest kerana keuntungan tidak tetap.
*operasinya jelas &diketahui oleh ahli secara telus.
*pulangan yg berlipat ganda bukan dgn jualan barang tetapi kegigihan & usaha yg kuat.
*tiada paksaan,sesiapa yg tidak yakin dgn biz ini tidak perlu menyertai.promo kepada org lain yg memerlukan.
*tiada penzaliman kerana sumbangan rm100 dibuat dgn rela hati(ikhlas)
*tiada pembaziran kerana setiap sumbangan tertentu diterima oleh ahli.
*sumbangan ahli juga boleh dianggap sebagai upah perkhimatan kerana memperkenalkan biz ini





-Menurut Islam Today, TIDAK SALAH jika seseorang itu menerima komisyen melalui program affiliate dengan hanya mendapatkan prospek untuk sesebuah website."The new registrants are not obliged to shop... actually. What matters is that they register." Tambahan pula, Islam Today menyatakan bahawa jika mencari prospek adalah TUJU...AN ahli affiliate dibayar komisyen dan mereka menepati syarat-syarat pencarian prospek tersebut tanpa sebarang penipuan dilakukan terhadap syarikat pengelola, maka ianya sah."The reason we say this is that by having your family members visit the site on their own and register, you have fulfilled the service of actually referring them to the site, which is indeed what the commission is being paid to you for." Di sini jelas, ia situasi AFFILIATE Pay Per Lead iaitu ahli dibayar berdasarkan "KEPALA" atau PROSPEK yang dicari untuk pengelola program. Ini lebih lagi diberi sokongan dengan statement Islam Today dihttp://en.islamtoday.net/node/779"The third case is comparable to being paid for the service of bringing someone to a certain venue. Here, you are being paid for the service rendered and not a commission on the goods and services sold. It is like someone working in a town as an agent for a hotel or a shop who takes people by the hand and leads them to that venue. For each person the agent leads to the venue, he gets paid a fixed amount for the service that he has rendered, regardless of whether the person brought to the place purchases any goods or services. Again, it is a quite straightforward business relationship. And Allah knows best." Iaitu komisyen untuk membawa seseorang ke sesuatu tempat (termasuk website) merupakan aktiviti perniagaan yang sah dibayar komisyen walaupun orang tersebut TIDAK membeli sebarang produk atau servis dari tempat itu. Maka komisyen TIDAK BERSANDARKAN produk TETAPI hanya kepada khidmat MEMBAWA orang ke tempat yang dipersetujui. Majlis Fatwa Islam Today menyifatkan aktiviti ini suatu ciri perniagaan yang sah dan 'straightforward' apabila kedua-dua pihak telah setuju TUJUAN asal komisyen dibayar ialah pencarian prospek semata-mata. Konsep ini tidak sesuai untuk pengusaha MLM yang menerima komisyen atas produk tetapi amat tepat bagi pengusaha Affiliate Pay Per Lead. KESIMPULAN: 1. Infinity Downline di bawah pengelolaan syarikat yang sah dengan tatacara perniagaan yang betul. Segala kesilapan di dalam program berpunca daripada KESILAPAN AHLI dan bukan berpunca daripada tatacara program atau pengelola. 2. Islam Today memberikan bukti bahawa di dalam perniagaan AFFILIATE, komisyen TIDAK PERLU berlandaskan jualan aset sahaja tetapi juga kepada khidmat dan servis TERMASUK khidmat affiliate hanya mencari prospek (asalkan tanpa unsur penipuan). Pembelian tidak diwajibkan untuk komisyen dibayar asalkan ini telah dipersetujui sebagai syarat di awal perjanjian."All of these means of doing business are lawful as long as the goods and services involved are lawful in and of themselves and as long as no fraud or deception is engaged in." 3. Jelas bahawa komen Uzar yang asal berlandaskan pengetahuan beliau tentang program MLM yang merupakan forte (bidang kepakaran) beliau. Kata-kata beliau sendiri iaitu "I am not touching anything about affliate program yet, so either it is an affliate program or not, all commissions must be based on the above-mentioned points" menunjukkan bahawa analisa beliau adalah daripada sudut MLM dan bukan Affiliate. Mungkin dengan bukti-bukti baru ini, serta feedback soal-jawab tentang program affiliate daripada pihak Fatwa Department Research Committee Islam Today (chaired by Sheikh `Abd al-Wahhâb al-Turayrî), terdapat fakta yang lebih relevan untuk dianalisa oleh semua pihak yang berminat dengan isu ini. WALLAHUALAM,JIKA SAYA SILAP SESUNGGUHNYA KEBENARAN ADALAH MILIK ALLAH DAN ORANG YANG MENGKAJI.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan